Zen-harjoitukseni: Pilates

Eeva Kolu

Yhteistyössä Somatic Studio

Elämäni ensimmäiseltä pilatestunnilta lähdin kesken kaiken ovet paukkuen. Seisoimme rivissä ja yritimme “hörppiä vettä alapäällämme ja sen jälkeen tiputella sitä tip tip tippa kerrallaan alas”. Alkeiskurssin ensimmäistä kertaa oli kulunut jo tunti ja siihen mennessä olimme tehneet vain vastaavia mielikuvaharjoituksia ja hengittäneet. Turhautumiseni oli kasvanut hetki hetkeltä, kunnes lopulta tunsin räjähdyspisteen olevan niin lähellä, että katsoin parhaaksi poistua paikalta. (Ette ehkä ylläty, jos kerron, että en ikinä palannut alkeiskurssin seuraavalle tunnille.)

Melkein kymmenen vuotta myöhemmin olen aloittelijoille tarkoitetulla pilateksen päiväkurssilla helsinkiläisellä Somatic Studiolla. Jälleen hengitämme ja teemme harjoituksia alavatsan ja lantionpohjan lihaksilla – tosin tällä kertaa kukaan ei puhu alapään tiputtelusta tai muutenkaan lässytä, luojan kiitos.

Silti: olen taas raivona. Tuijottelen ovea ja mietin, kuinka helppoa olisi vain häipyä. No, jokin on sentään kymmenessä vuodessa muuttunut, koska osaan kysyä itseltäni, missä mättää. Vastaus tulee nopeasti – olen raivona, koska en osaa. Ja toisin kuin muissa lajeissa, pilateksessa en voi kompensoida väärää liikettä isommalla liikkeellä tai kovemmalla vauhdilla. Aloitin pilateksen alunperin selän virheasennon takia, mutta siitä tulikin minulle harjoitus k ä r s i v ä l l i s y y d e s s ä .

Ensimmäisen kerran jälkeen en ole saanut enää raivareita. Päätin suhtautua pilatekseen zen-harjoitteena, jossa hyväksyn kaikki tunteet turhautumisesta epätoivoon ja kiukkuun, ja niistä huolimatta jatkan. Hyväksyin sen, että pilates on vaikea laji, jossa kestää ennen kuin homma alkaa hahmottua. Mutta ah, miten kärsivällisyys palkitaan!

Se, mitä matolla oppii, alkaa nopeasti valua myös maton ulkopuolelle. Nykyään aktivoin keskivartalon tuen lähes automaattisesti aina, kun vedän raskaan oven auki tai nostan jotain. Pilateksesta on ollut valtava apu joogassa ja lihaskuntotreeneissä, koska olen tietoisempi selän ja lantion oikeasta asennosta (nykyään tiedän, että kun kuvittelen olevani suorassa, olen takakenossa. Kun tuntuu, että olen ihan etukenossa, olen suorassa. Vaaditaan moooonta toistoa, jotta keho oppii pois virheasennoista).

Olen löytänyt mystisen lapatuen ja sen myötä saanut lisää voimaa ylävartaloon, mistä on erittäin paljon hyötyä, kun harrastaa astangajoogaa ja painoharjoittelua. Osaan tehdä kaikenlaiset lihaskuntoliikkeet – pilatessalilla ja sen ulkopuolella – tehokkaammin. Joskus pieni, lähes näkymätön liike on paljon tehokkaampi kuin iso ja näyttävä. Ja se hengitys! Se hemmetin hengitys, jonka takia aluksi olin raivona, onkin nykyään salainen aseeni aivan kaikenlaisessa liikkumisessa.

Viimeiset puolisen vuotta olen treenannut pilatesta Kasarmikadulla Somatic Studiolla, joka kutsui minut muuttamaan epäonnisen käsitykseni pilateksesta. Siellä ryhmät ovat pieniä, joten jokainen saa tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta eikä virheasentoja katsota läpi sormien. Kaikki ohjaajat ovat huippuammattitaitoisia ja pitkälle koulutettuja, monella on myös fysioterapeutin koulutus. Salilta löytyy kaikki kuviteltavissa olevat apuvälineet liikkeiden avustamiseen tai tehostamiseen.

Olen itse käynyt tunneilla vain noin kerran viikossa, ja hyödyt ovat silti olleet merkittävät. Viime aikoina olen hurahtanut laitepilatekseen, joka on aivan älyttömän hauskaa ja tehokasta. Siinä pilates-liikkeet tehdään laitteella käyttäen hyväksi jousia, remmejä ja hyppylautoja.

Pilates ei ole halvin mahdollinen harrastus, mutta osaavan ohjaajan opastuksella pilates on oikeastaan sekoitus fysioterapiaa, kehonhuoltoa ja lihastreeniä – bang for your buck, sanoisin. Olen aiemmin käynyt pilatestunneilla kuntosaleilla, mutta siellä pilates on yleensä vain vähän tavallista rauhallisempaa jumppaa.

Tunnen ihmisiä, jotka ovat täysillä hurahtaneet pilatekseen ja jääneet siihen koukkuun. (Kyllä, samoilla ihmisillä on kadehdittava ryhti ja tiukat vatsalihakset.) Itse en ole ihan sillä tasolla, vaan pilates on minulle ennemminkin laji, jonka avulla saan terveemmän arjen ja enemmän irti muista harrastamistani lajeista. Ehkä vielä enemmän kuin syviä vatsalihaksiani, pilates on treenannut kärsivällisyyttäni.

Minä, selkäni ja hermoni kiitämme!

Teksti: Eeva Kolu
Copyright © 2017 2017. All rights reserved.
Proudly powered by 2017. Theme 2017 made by FitWP.