Pari ruokaideaa Kreikasta

 
kreikkaruokaa (1 of 3).jpg

Kuluva kesä on maistunut ennen kaikkea Kreikalta, vielä senkin jälkeen kun palasin sieltä.

Ruoka Kreikassa on juuri sellaista mitä kaikkein eniten rakastan: yksinkertaista ja konstailematonta, sellaista josta puuttuu kaikenlainen hössötys. Kotiin palatessa pää kuhisi uusia, simppeleitä ideoita keittiöön.

Mehevät padat (spetzofai! Stamna! Se joku munakoisoasia jonka nimeä en tiedä!) saavat odottaa vielä syksyyn. Nyt kesällä olen elänyt enimmäkseen grillatuilla vihanneksilla - tai grillin puutteessa uunissa paahdetuilla. Niiden lisukkeeksi nappasin Kreikasta pari nerokkaan yksinkertaista ideaa.

kreikkaruokaa (2 of 3).jpg

Grillatut vihannekset

munakoisoa
punaisia tai valkoisia suippopaprikoita
kesäkurpitsaa
tuoretta nippusipulia
oliiviöljyä
suolaa
mustapippuria
halutessasi silputtuja tuoreita yrttejä (oregano, timjami, rosmariini, persilja)

Leikkaa vihannekset ohuiksi mutta isoiksi siivuiksi. Munakoison voit leikata joko pyöreiksi siivuiksi poikittain tai isoiksi viipaleiksi pitkittäin. Kesäkurpitsan leikkaan yleensä ensin keskeltä poikki ja sen jälkeen leikkaan puolikkaat pitkittäin isoiksi siivuiksi. Suippopaprikat voi halkaista keskeltä pituussuunnassa tai grillata kokonaisina. Sipulit halkaisen pituussuunnassa puoliksi - hyvin pienet kesäsipulit voi grillata myös kokonaisina.

Isoja siivuja on helpompi käsitellä grillissä, niihin saa suuremman paistopinnan (nam) ja ne myös näyttävät paremmalta lautasella.

Valele vihannesten kummallekin puolelle oliiviöljyä ja grillaa kummaltakin puolelta muutama minuutti, kunnes vihannekset ovat saaneet kunnolla väriä. Voit myös paahtaa ne uunissa 200 asteessa n. 20 minuuttia.

Mausta suolalla, pippurilla ja silputuilla yrteillä.

kreikkaruokaa (1 of 1).jpg

Hunaja-seesam-feta

aitoa fetaa
juoksevaa hunajaa
seesaminsiemeniä

Tämä ruoka tehdään Kreikassa yleensä niin, että fetajuusto on kääritty filotaikinaan ja friteerattu. Se on juuri niin hyvää kuin miltä kuulostaa.

Kotona suosin vähän simppelimpää ja terveellisempää ruokaa, joten olen yksinkertaisesti valuttanut fetan päälle hieman juoksevaa hunajaa ja ripotellut päälle seesaminsiemeniä.

Muistathan: ostamalla aitoa fetaa saat aina ruoasta maukkaampaa. Aito feta valmistetaan vuohen- ja lampaanmaidosta, toisin kuin salaattijuusto, joka tehdään lehmänmaidosta. Aidossa fetassa on myös pehmeämpi ja murenevampi rakenne.

Aito feta on myös aina kreikkalaista, sillä Kreikan ulkopuolella valmistettua juustoa ei saa kutsua fetaksi.

Nopea tillitsatsiki

Myönnän heti ensi kättelyyn: Olen yleensä liian laiska ja kärsimätön tekemään oikeaoppisen valutetun tsatsikin. Leikkaan kurkut ja kurvit suoriksi.

Edelleen kerettiläisesti olen alkanut yhden kreikkalaisravintolan innoittamana lisätä sekaan ison nipun tuoretta tilliä, mikä tekee soosista mielestäni entistäkin maistuvamman.

Tuore tilli kesällä! Niin paljon enemmän kuin vain kalamauste. Tilli on aliarvostettua. Tilli on ihanaa.

kreikkaruokaa (3 of 3).jpg

2 dl paksua turkkilaista jugurttia
1 avomaankurkku (tai puolikas kasvihuonekurkku)
2 valkosipulinkynttä
puolikkaan sitruunan mehu
nippu tuoretta tilliä silputtuna
suolaa
mustapippuria

Leikkaa kurkku pieniksi suikaleiksi. (Itse leikkaan kurkun ensin parin sentin mittaisiksi paloiksi ja sen jälkeen leikkaan palaset päältä ristiin rastiin suikaleiksi.) Puristele kurkusta hieman nestettä pois. Kurkun voi myös raastaa, mutta tässä tapauksessa se on syytä puristella huolellisesti ja valuttaa siivilässä. (Kenellä on aikaa moiseen? Nälkä!)

Sekoita kaikki ainekset ja anna tekeytyä vähintään puolisen tuntia jääkaapissa.