Meditatiivista joogaa ja mindfulnessia

Yhteistyössä Yogaia + Manduka

Kaverini totesi kerran tyynesti lappaessaan salaattia lautaselleen: "Mä en niinkään välitä salaatista, mutta oon vaan hyväksynyt että sitä täytyy syödä, jos haluaa pysyä hengissä."

Ajattelen nykyään vähän samalla tavalla meditaatiosta. Jos elämästä haluaa selvitä edes jollain tavalla järjissään, jonkinlainen hiljentymisrutiini on ihmisellä oltava.

Meditaation ja mindfulnessin hyödyistä tulee jatkuvasti uutta tutkimustietoa, enkä muista milloin viimeksi olisin lukenut jonkun ihailemani ihmisen haastattelun, jossa ei mainittaisi hänen harjoittavan meditaatiota tai tietoista läsnäoloa jossain muodossa. Meditaatiosta saa tutkitusti apua stressiin, kipuun, mielenterveysongelmiin, unettomuuteen ja itsetunto-ongelmiin.

Itseäni kiinnostaa kuitenkin oikeastaan enemmän se, mitä meditaatio edistää kuin mitä se poistaa. Tasapaino, luovuus, kyky nauttia elämästä enemmän. Minulle negatiivisten tunteiden kohtaaminen on ollut meditaation massiivisin vaikutus, joka on muuttanut elämääni positiivisella tavalla ehkä enemmän kuin mikään muu. Kun kaikkea moskaa ei tukahduta ja sullo sisälleen, on yhtäkkiä enemmän tilaa sille kaikelle hyvälle.

Nykyajan ihmiselle hiljentyminen on vaikeaa, siitä ei pääse mihinkään. Joskus meditaatio saattaa tuntua oikeasti todella vaikealta, jopa ahdistavalta. Yritin vuosia ja vuosia aloittaa säännöllisen meditaation, ja aloittamisen asteelle se oikeastaan aina jäikin. Vasta hiljattain olen saanut säännöllisen hiljentymisen osaksi arkeani, ja onnistuin lopulta siinä lähestymällä asiaa kiertoreittiä: ensin joogan, sitten ohjatun mindfulness-harjoittelun kautta.

mindful2.jpg

Minulle oli aikoinaan huikea oivallus alkaa joogata hyvinvoinnin, ei urheilemisen vuoksi, ja juuri sitä kautta opin löytämään meditatiivisemmat joogamuodot kuten kundalinijoogan ja yinjoogan. Kun en enää tavoitellut maksimaalista kalorinkulutusta, notkeutta tai lihaskuntoa, aloin päästä jyvälle siitä mitä jooga voi tehdä mielelle ja sitä kautta koko elämälle. 

Yinjooga

Yinjooga on itsessään hyvin meditatiivinen joogamuoto, joten se on mainio tie meditaatioon. Asanoissa ollaan pitkään, 3-5 minuuttia, rauhassa hengitellen. Yinjooga on passiivista joogaa, jossa pyritään rentouttamaan kehoa vahvistamisen sijaan. Joogalajin nimi tulee käsitteistä yin & yang - yang on aktiivista, dynaamista energiaa, yin passiivista ja rauhallista. Kun ensimmäistä kertaa kävin yinjoogatunnilla, lähdin tunnilta kesken, koska suoraan sanottuna alkoi vituttaa. Nyt ymmärrän, että mitä enemmän jossakin asanassa oleminen pännii, sitä enemmän sitä todennäköisesti tarvitsee.

Yinjooga vaikuttaa syvällä kehossa oleviin tukoksiin ja jumeihin. Monesti asanoissa ollessaan saattaa jotain vanhaa yhtäkkiä nousta mielen päälle, ja asanat saattavat laukaista monenlaisia tuntemuksia rauhasta ja mielihyvästä epämukavuuteen ja raivoon. Yin-harjoituksen myötä olen oppinut, että ikävien tuntemusten yli voi yksinkertaisesti... hengittää. Niitä ei tarvitse paeta, niiden läpi voi vain elää.

Käyn yinissä ohjatuilla tunneilla ja lisäksi teen kotona Yogaian videoita. Olen sen verran ahkera kotijoogi, että omistan tuollaisen pehmeän joogapolsterin, joka on yinjoogassa ihan loistava apuväline. Tavallinen tyyny tai rullalle kääritty pyyhekin kuitenkin kelpaa. Muita varusteita yinjoogaan ei tarvitse mukavien vaatteiden lisäksi.

mindful3.jpg

Teen yiniä etenkin silloin kun haluan rauhoittaa itseni ennen nukkumaanmenoa, tai kun kehoni on jotenkin tukkoisen tuntuinen esimerkiksi matkustamisen, huonon ruokavalion tai kuukautisten vuoksi. Yinin pitkät venytykset pistävät nesteet liikkeelle. 

Ohjattu mindfulness

Kun olin tehnyt yinjoogaa jonkin aikaa, alkoi mindfulness-harjoittelukin vihdoin onnistua. Itsekseen meditoiminen on aloittelijalle yleensä vaikeaa, joten suosittelen ohjattuja mindfulness-harjoituksia. Myös näitä löytyy Yogaiasta.

Mindfulnessissa eli hyväksyvässä tietoisessa läsnäolossa pyritään yksinkertaisesti olemaan itsensä, kehonsa ja omien tuntemustensa kanssa ilman häiriötekijöitä (hellloooo älypuhelin!).' Toki mindfulnessia voi soveltaa mihin tahansa tekemiseen, vaikka kävelyyn tai siivoamiseen, mutta tarkoitan tässä nimenomaan mindfulness-meditaatiota. Muitakin tapoja meditoida on, esimerkiksi mantrameditaatio ja visualisointi, mutta itselleni mindfulness on tuntunut kaikista arkisimmalta ja helpoimmin lähestyttävältä.

Teen harjoituksen mieluiten heti aamulla, mutta päivä tai iltakin on hyvä hetki, jos kierrokset ovat korkealla tai huomaan pyöritteleväni jotain samaa ajatuskelaa, jonka haluan pysäyttää. Harjoituksen teen mieluiten istumalla ryhdikkäästi sohvalla, mitään suitsukkeita tai lootusasentoja ei siis tarvita (paitsi jos haluat).

Meditaatio on siitä vekkuli tapa, että se ei kuluta aikaa vaan antaa sitä lisää. Niinä aamuina, kun olen tehnyt 10-15 minuutin meditaation, saan kaikki hommat tehokkaammin ja vaivattomammin tehtyä ja päivä on kaikin puolin parempi.

mindful1.jpg

Meditaatio vaatii kärsivällisyyttä, sillä se ON aluksi vaikeaa, eivätkä hyödyt näy heti. (Dalai Lama sanoi joskus jossain haastattelussa, että hän alkoi huomata meditaation hyödyt meditoituaan noin 50 tuntia. Se tarkoittaa esimerkiksi suunnilleen 10 minuutin päivittäistä meditaatiota vajaan vuoden ajan.) Mutta keep the faith ja istu alas vaikka ärsyttää, säännöllisen harjoittelun myötä meditaation taika alkaa näkyä elämässäsi. Olen kuitenkin sitä mieltä, että jos hiljentyminen on todella vaikeaa, on järkevämpää aloittaa lempeästi jollakin meditatiivisella tekemisellä tai liikunnalla (kuten juuri yinjoogalla) ja rakentaa sitä myötä omaa sietokykyään paikallaan olemiselle ja hiljaisuudelle.Meditaatio lisää kykyä päästä kosketuksiin itsensä kanssa, kuunnella intuitiotaan ja kehoaan ja ottaa oma luovuus käyttöön. Sitä tarvitsee jokainen, ei vain "luovan alan ihmiset". Kuten mahtavan Innsaei-dokumentin ohjaaja Kristin Olafsdóttir muistuttaa uusimmassa Porter-lehdessä: luovuus on paras tapa olla sopeutuvainen. Tulevaisuudessa tulemme tarvitsemaan entistä enemmän luovuutta sopeutuaksemme esimerkiksi työelämän muutoksiin ja maailman ongelmien ratkaisuun.

Minulle hiljentymisestä on vihdoin tullut tapa, jota huomaan tarvitsevani ihan yhtä lailla kuin unta tai liikuntaa. Pysyisin hengissä ilmankin, mutta en enää halua.

***

Jos haluat kokeilla Yogaian ohjattuja yinjooga-tunteja tai mindfulness-harjoituksia, muistathan, että vielä helmikuun loppuun asti saat koodilla UUSIMUUSA ensimmäisen kuukauden ilmaiseksi. Tarjolla on tietenkin muitakin, aktiivisempia joogamuotoja. Voit osallistua tunneille livenä omasta olohuoneestasi tai katsoa tallenteet myöhemmin.

Jäsenyys jatkuu automaattisesti hintaan 19,99 eur/kk. Voit peruuttaa tilauksesi milloin haluat tai vaihtaa sen pidempikestoiseen, edullisempaan jäsenyysmalliin. Etu on voimassa kaikille uusille jäsenille.

Pääset lunastamaan tarjouksen suoraan tästä linkistä.

Teksti ja kuvat: Eeva Kolu