Rakas Muusa: Miksi ihmiset ostavat helvetin kalliita tuoksukynttilöitä?

Uusi Muusa toimitus

Rakas Muusa, miksi ihmiset ostavat helvetin kalliita tuoksukynttilöitä?

Sitä mekin vähän ihmettelemme, etenkin sen jälkeen, kun tililtä on kadonnut sata euroa Pariisin Diptyquella “matkamuistoihin”.
Tuoksukynttilä on tavallaan ihan järjetön ostos. Sehän haihtuu kirjaimellisesti savuna ilmaan. Toisaalta juuri järjettömyys tekee siitä niin ihanan ylellisen – eikö luksuksen luonteeseen itsessään jo kuulu se, että se ei ole välttämättömyys?

Tuoksukynttilä on myös statussymboli, jolla halutaan liittyä tietynlaiseen elämäntyyliin. Sellaiseen, jossa on puhdas koti, pellavalakanat, pioneita lasimaljakossa ja kashmir-neule, joka valahtaa olkapäältä paljastaen juuri sopivasti luomuöljyttyä ihoa. Vaikka ylellinen tuoksukynttilä on kynttiläksi kallis, se on kuitenkin halvempi kuin Célinen laukku tai kakkoskoti Milanossa.

Toisaalta, oletko ikinä haistanut halpaa hajuvettä? Jos olet, tiedät, miksi hyvä hajuvesi maksaa. Sama pätee tuoksukynttilöihin. Halpa tuoksukynttiä on varmempi tie päänsärkyyn kuin huono punaviini.

Turhimmillaan kallis tuoksukynttilä on näyttelyesine, jonka tarkoituksena on vain näyttää hyvältä Instagram-kuvissa. Ihanimmillaan se on itselle viesti siitä, että olen tämän katoavaisen nautinnon arvoinen – vaikka siinä ei olekaan mitään järkeä eikä sitä voi jättää jälkipolville perinnöksi.

Traagista ei ole se, että ihmiset ostavat sikakalliita tuoksukynttilöitä, vaan se, jos he eivät raaski koskaan polttaa niitä.

Tässä juttusarjassa Muusa vastaa lukijoiden mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Lähetä omasi sähköpostilla info@uusimuusa.fi tai Instagramissa @uusimuusa.fi

Teksti: Eeva Kolu & Jenna Kämäräinen
Kuva: Eeva Kolu
Copyright © 2017 2017. All rights reserved.
Proudly powered by 2017. Theme 2017 made by FitWP.